Internetes vásárlás napja 2016

internetesvasarlas_2016.jpg

Idén a megszokottól eltérő időpontban, előrehozottan október 7-én lesz az internetes vásárlás napja Magyarországon. A kezdeményezés keretében számtalan üzlet kínálja igen jelentős kedvezménnyel termékeit, mind online (webáruház), mind személyes megjelenést igénylő értékesítési formában (üzletben).

Az internetes kereskedelem népszerűvé válásával az elmúlt pár évben a kezdeményezés jelentős mértékű fogyasztói panaszt generált, így nem árt, ha tisztában vagyunk néhány tudnivalóval, azért, hogy a vásárlás gondtalan és örömteli legyen.

Ezen a napon több száz webáruház várja a látogatókat csakis ezen a napon érvényes akciójával. A mozgalomhoz az internetes kereskedők szabadon csatlakozhattak, az egyetlen feltétel az egyedi kedvezmény nyújtása volt. A vásárlók a kezdeményezés weboldalán egy helyre gyűjtve érhetik el az akciókat. Így a netezők megismerik az online vásárlásban rejlő előnyöket.

internetes_vasarlas_napja_2016.pngA DotCommerceDay – az internetes vásárlás napja – nem csupán egy napig tartó akció több száz webshop részvételével, hanem egy mozgalom is, amelynek célja megismertetni az internetezőkkel az online vásárlás előnyeit, ezzel segítve az internetes kereskedelem és a tudatos vásárlás fejlődését hazánkban.

Tapasztalataink alapján azonban elmondható, hogy sok kereskedő sajnos nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, melyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni. Minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akció kapcsán a megfelelő mennyiség  és minőség teljesítésre. Nem megfelelő gyorsaságú, minőségű teljesítés vagy akár nem teljesíthetőség miatt ugyanis a fogyasztók előnyérzete hamar haragra fordulhat, generálva ezzel sok panaszt, mindkét fél részére kellemetlenséget és a feltehetően negatív reklámot.

Az internetes vásárlás előnyeit vásárlók és kereskedők számára már nem is kell hangsúlyozni. Az egyszerű hozzáférés, a vásárlás kényelmes volta, a kínálat bősége, az árak összehasonlíthatósága, és a fogyasztók speciális, 14 napos indokolás nélküli elállási joga a kedvező árak mellett vonzóvá teszi ezt az értékesítési módot a vásárlók számára.

Az NFH részére 2015-ben végzett közvéleménykutatás eredményei alapján a webáruházban rendszeresen vásárlók aránya csekély a megkérdezettek között, mindössze 3,7%-os. Ezen vásárlók 23%-a tartozik a válaszadók azon csoportjába, akik éltek már korábban az internetes vásárlás lehetőségével. Az internetes vásárlást már korábban kipróbálók döntő többsége a fiatalabb korcsoportokból kerül ki. A 18-29 éves korcsoportba tartozók több mint 40,0%-a, a 30-39 évesek 37,3%-a élt az internetes kereskedelem adta lehetőségekkel, ugyanezek az arányok a két legidősebb korcsoportban szignifikánsan alacsonyabbak.

A válaszadók szerint leginkább az élelmiszerek, cipők, és ruhák vásárlásánál kell óvatosnak lenni. A megkérdezettek tapasztalata szerint az élelmiszerek (50,8%), a cipők (46,2%) és a ruhák (32,7%) vásárlásakor fordult elő leggyakrabban, hogy azok nem felleltek meg a fogyasztói elvárásoknak.

 internetesvasarlas.jpg

 

Jó tudni …

  • Élelmiszerek vásárlásához is egyre többen választják ezt a sok szempontból kényelmes beszerzési formát. Az új lehetőségek azonban újfajta kockázatokat is rejtenek. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat, hogy elkerüljük az internetes élelmiszer-vásárlás veszélyeit.

  • Tájékozódjunk előre szavatossági, jótállási jogainkról, valamint a speciális 14 napos, internetes vásárlás esetén alkalmazható indokolás nélküli elállási jogunkról.

  • Vásárlás előtt minden esetben szerezzünk információkat a webáruház üzemeltetőjének adatairól, aki köteles többek között nevét (cégnevét), címét, székhelyét, elérhetőségét (e-mail cím, esetlegesen telefonszám, fax) és adószámát is feltüntetni a honlapon.

  • Fontos, hogy semmiképpen se rendeljünk az eladó személyét titokban tartó webáruházakból! Arról, hogy a kereskedő valóban létező gazdasági szereplő-e (be van-e jegyezve a cégjegyzékbe), az ingyenesen elérhető e-cegjegyzek.hu kormányzati honlapon kaphatunk információt.

  • Szánjunk elég időt a honlapon hozzáférhető általános szerződési feltételek elolvasására, hogy azok ne a későbbiekben érjenek minket a meglepetés erejével.

  • Tanácsos, hogy a megrendelés elküldése előtt a honlapon közzétett vásárlási feltételeket, ÁSZF-et, a terméket leíró adatokat mindig mentsük le és nyomtassuk ki. Így a későbbiekben is bizonyíthatjuk, hogy a vásárlás időpontjában milyen tartalommal volt a tájékoztatás a honlapon hozzáférhető.

  • Érdemes a termék árát más webáruházakban s megnézni, sőt ár-összehasonlító oldalakon, a túlságosan is nyomott, szinte hihetetlen áron kínált termék esetében kellő fenntartással kezeljük megrendelési szándékunkat, mivel előfordulhat, hogy az csak egy csalogató reklám, vagy adatrögzítési hiba, és a kereskedő ezen az áron nem fogja a terméket kiszállítani.

  • Tájékozódjunk előre az egyéb járulékos költségekről (szállítási díj, átvételi díj Pick-Pack pontokon, díszcsomagolás díja, extra módú kiszállítás díja, csomagolás díja stb.) Amennyiben ezekről a vállalkozás előzetesen nem tájékoztatja a fogyasztót, azt utólag már nem követelheti.

  • Amennyiben van ilyen fizetési mód, elsősorban az utánvétellel történő fizetést válasszuk, mivel így nem érhet minket olyan meglepetés, hogy a terméket kifizettük előre, de az sohasem érkezik meg.

  • Termék (például könyv, elektronikai cikkek stb.) megrendelése esetén a termék átvételétől számítandó az elállási határidő. Lényeges, hogy elállási jogunkat a szerződés megkötésének napja és a termék megérkezésének napja közötti időszakban is gyakorolhatjuk.

  • A kipróbáláshoz szükséges használatbavételt meghaladó igénybevétel kapcsán felmerült költségeit a kereskedő a fogyasztóra háríthatja.