Cipővásárlás – Jó tanácsok előtte és utána
Piktogrammok a lábbeliken
A cipő élettartamát több tényező is befolyásolja. Annak érdekében, hogy ne csak a vásárlásnak örüljünk, hanem hosszútávon is viselhessünk egy-egy darabot, nem árt már vásárlás előtt tájékozódnunk néhány tulajdonságáról. Mit tehetünk azonban, ha már megvan a cipőnk, viszont később kiderül, hogy mégsem volt olyan jó vétel? Mennyi ideig vihetjük vissza? Mikor kinek kell bizonyítania? Milyen szavatossági jogok közül választhat a fogyasztó? Cikkünkből egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphat.
A lábbelik sokféle változatban, modellkialakításban kerülnek forgalomba, csoportosítani azonban a viseletük körülményei alapján lehet őket. A rendszeres használatú lábbelikhez a tavaszi, őszi, nyári és téli lábbelitípusokat soroljuk, amely az évszakra utaló rendeltetési célt is tükrözi.
Az alkalomszerű viseletű lábbelik csoportjai a következőképp alakulnak:
– alkalmi lábbelik
– szabadidő-lábbelik
– sportlábbelik
– papucsok
Amikor tehát lábbelit indulunk vásárolni, gondoljuk végig, hogy milyen évszak van, és milyen célra szánjuk. Később a reklamációnál ennek jelentősége lehet, hisz egy tavaszi cipőt, ha télen viselünk, és az a hóban beázik, tönkremegy, hiába akarunk élni szavatossági jogainkkal, a lábbelit nem rendeltetésének megfelelően használtuk
Érdemes felpróbálni a cipőt!
Fontos, hogy minden esetben próbával győződjünk meg a termék mérethelyességéről, megfelelősségéről, és vásárláskor mindkét lábra való cipőt próbáljuk fel.
- Tipp: Ügyeljünk arra, hogy zárt cipőben ne érjen végig a láb, hisz ez amellett, hogy kényelmetlen lehet, nem megfelelő illeszkedés esetén a lábbeli belső felületének károsodásához is vezethet.
A cipőn szereplő jelölések például:
felsőrész:
természetes bőr:
bélés:
bevonatos bőr:
talp:
Természetes és szintetikus textíliák:
Egyéb anyagok:
- Tipp: A lábbeli élettartamát befolyásolja a viselés mellett a rendszeres ápolás és tisztítás, ezért fontos, hogy a kezelési útmutatóban leírtaknak megfelelően ápoljuk lábbelinket.
Jogaink a cipővásárlás során
Lábbeli vásárlása esetén 2 éves szavatossági jog illeti meg a fogyasztót. Tehát ha a kereskedő azt állítja, „a cipőre nincs szavatosság, ezért nem cserél”, az nem elfogadható válasz.
Ezen két éven belül a fogyasztó reklamációval élhet, ha a termék a rendeltetésszerű használat és ápolás ellenére is meghibásodik. A reklamációt minden esetben a vásárlás helyén jelenthetjük be a hibás termék és a fizetési bizonylat bemutatásával.
Jó tudni, hogy az egy évesnél hosszabb kihordású idejű, 10 000 Ft feletti vételárú, gyógyászati segédeszköznek minősülő lábbelik esetében egy éves kötelező jótállást ír elő a vonatkozó jogszabály. (Vagyis a vásárlástól számított egy éven belül végig a kereskedőt terheli a bizonyítási kötelezettség, ha a termék hibáját illetően vita támad a felek között).
Online vásárlás esetén természetesen 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől.
Ha a lábbeli mérete, vagy színe nem megfelelő, de minőségi (gyártási) hibája nincs, úgy személyes vásárlás esetén nem a kereskedő nem köteles foglalkozni visszavásárlási kérelmünkkel.
- Tipp: A minőségi kifogásról a reklamációval egy időben a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie.
Hibás teljesítés esetén a fogyasztó kérheti a termék javítását, illetve cseréjét. A csere lehetősége csak akkor korlátozott, ha a termék cseréje lehetetlen (nincs már a szükséges méretben, nem gyártják azt a terméket), vagy ha a csere, aránytalan többletköltséggel járna. Második körben az árleszállítás, vagy elállás közül választhatunk.
A kétéves szavatossági idő a bizonyítás tekintetében megoszlik. Az első 6 hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája fennállt-e már a vásárlás pillanatában is, vagy később – a fogyasztó általi helytelen használat miatt – keletkezett. Fél év után ez azonban már a fogyasztó feladata. Ezt a vizsgálatot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is kezdeményezheti.
- Tipp: Ha a bevizsgáltatást a fogyasztónak kell elvégeztetnie, c
Jó, ha tudja, hogy használt termék vásárlása esetén is megilleti a fogyasztót a szavatossági jog, még lábbeli vásárlása esetén is. Ennek feltételeiről, és jogi tudnivalóiról ebben a cikkünkben olvashat.
Amennyiben minőségi kifogásunkat illetően nem sikerül megegyezésre jutni a kereskedővel, reklamációs jogainkat peres úton, illetve a Békéltető Testület segítségével érvényesíttethetjük.
További hasznos információk: http://nfhforum.hu/hozzaszolas_direkt_4608@29