"Nem inzultálunk, hanem konzultálunk"

Fogyasztóvédelmi blog

Cipővásárlás – Jó tanácsok előtte és utána

Piktogrammok a lábbeliken

A cipő élettartamát több tényező is befolyásolja. Annak érdekében, hogy ne csak a vásárlásnak örüljünk, hanem hosszútávon is viselhessünk egy-egy darabot, nem árt már vásárlás előtt tájékozódnunk néhány tulajdonságáról. Mit tehetünk azonban, ha már megvan a cipőnk, viszont később kiderül, hogy mégsem volt olyan jó vétel? Mennyi ideig vihetjük vissza? Mikor kinek kell bizonyítania? Milyen szavatossági jogok közül választhat a fogyasztó? Cikkünkből egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphat.

A lábbelik sokféle változatban, modellkialakításban kerülnek forgalomba, csoportosítani azonban a viseletük körülményei alapján lehet őket. A rendszeres használatú lábbelikhez a tavaszi, őszi, nyári és téli lábbelitípusokat soroljuk, amely az évszakra utaló rendeltetési célt is tükrözi.

Az alkalomszerű viseletű lábbelik csoportjai a következőképp alakulnak:
– alkalmi lábbelik
– szabadidő-lábbelik
– sportlábbelik
– papucsok

Amikor tehát lábbelit indulunk vásárolni, gondoljuk végig, hogy milyen évszak van, és milyen célra szánjuk. Később a reklamációnál ennek jelentősége lehet, hisz egy tavaszi cipőt, ha télen viselünk, és az a hóban beázik, tönkremegy, hiába akarunk élni szavatossági jogainkkal, a lábbelit nem rendeltetésének megfelelően használtuk

Érdemes felpróbálni a cipőt!

Fontos, hogy minden esetben próbával győződjünk meg a termék mérethelyességéről, megfelelősségéről, és vásárláskor mindkét lábra való cipőt próbáljuk fel.

  • Tipp: Ügyeljünk arra, hogy zárt cipőben ne érjen végig a láb, hisz ez amellett, hogy kényelmetlen lehet, nem megfelelő illeszkedés esetén a lábbeli belső felületének károsodásához is vezethet.
 

A cipőn szereplő jelölések például:

 felsőrész:

felsoresz.jpg

 

természetes bőr:

term_bor.jpg

bélés:

beles.jpg

bevonatos bőr:

 bevon_bor.jpg

talp:

talp.jpg

 

Természetes és szintetikus textíliák:

 

szintetikus_textil.jpg

 

Egyéb anyagok:

egyeb_anyag.jpg

 

  • Tipp: A lábbeli élettartamát befolyásolja a viselés mellett a rendszeres ápolás és tisztítás, ezért fontos, hogy a kezelési útmutatóban leírtaknak megfelelően ápoljuk lábbelinket.

Jogaink a cipővásárlás során

Lábbeli vásárlása esetén 2 éves szavatossági jog illeti meg a fogyasztót. Tehát ha a kereskedő azt állítja, „a cipőre nincs szavatosság, ezért nem cserél”, az nem elfogadható válasz.

Ezen két éven belül a fogyasztó reklamációval élhet, ha a termék a rendeltetésszerű használat és ápolás ellenére is meghibásodik. A reklamációt minden esetben a vásárlás helyén jelenthetjük be a hibás termék és a fizetési bizonylat bemutatásával.

Jó tudni, hogy az egy évesnél hosszabb kihordású idejű, 10 000 Ft feletti vételárú, gyógyászati segédeszköznek minősülő lábbelik esetében egy éves kötelező jótállást ír elő a vonatkozó jogszabály. (Vagyis a vásárlástól számított egy éven belül végig a kereskedőt terheli a bizonyítási kötelezettség, ha a termék hibáját illetően vita támad a felek között).

Online vásárlás esetén természetesen 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől.

Ha a lábbeli mérete, vagy színe nem megfelelő, de minőségi (gyártási) hibája nincs, úgy személyes vásárlás esetén nem a kereskedő nem köteles foglalkozni visszavásárlási kérelmünkkel.

  • Tipp: A minőségi kifogásról a reklamációval egy időben a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie.

    labbeli1.jpeg

    Hibás teljesítés esetén a fogyasztó kérheti a termék javítását, illetve cseréjét. A csere lehetősége csak akkor korlátozott, ha a termék cseréje lehetetlen (nincs már a szükséges méretben, nem gyártják azt a terméket), vagy ha a csere, aránytalan többletköltséggel járna. Második körben az árleszállítás, vagy elállás közül választhatunk.

    A kétéves szavatossági idő a bizonyítás tekintetében megoszlik. Az első 6 hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája fennállt-e már a vásárlás pillanatában is, vagy később – a fogyasztó általi helytelen használat miatt – keletkezett. Fél év után ez azonban már a fogyasztó feladata. Ezt a vizsgálatot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is kezdeményezheti. Az NFH-n kívül lábbeli bevizsgálást végez pl. a BIMEO Kft., a Hoffer Minőségügyi Szakértői Bt., ÉMI-TÜV SÜD Kft.

    • Tipp: Ha a bevizsgáltatást a fogyasztónak kell elvégeztetnie, célszerű a vizsgálat megrendelése előtt a kereskedőtől megérdeklődni, hogy mely bevizsgáló szervezet szakvéleményét fogadja el és érdemes  jegyzőkönyvben rögzíteni a vállalkozóval, hogy jogos panasz esetén visszatérítik a bevizsgálás díját, illetve a beszerzett szakvéleményben foglaltaknak megfelelően fognak eljárni a minőségi kifogás intézése során.

      Jó, ha tudja, hogy használt termék vásárlása esetén is megilleti a fogyasztót a szavatossági jog, még lábbeli vásárlása esetén is. Ennek feltételeiről, és jogi tudnivalóiról ebben a cikkünkben olvashat.

      Amennyiben minőségi kifogásunkat illetően nem sikerül megegyezésre jutni a kereskedővel, reklamációs jogainkat peres úton, illetve a Békéltető Testület segítségével érvényesíttethetjük.

      További hasznos információk: http://nfhforum.hu/hozzaszolas_direkt_4608@29

       

      A bejegyzés trackback címe:

      https://fogyasztovedelmi.blog.hu/api/trackback/id/tr717505442

      Trackbackek, pingbackek:

      Trackback: Tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállása 2018.07.23. 14:25:22

      A tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállására vonatkozó külön szabályokat a 151/2003. kormányrendeletben találhatjuk meg. A rendelet meghatározza azokat az eszközöket, hogy mik minősülnek tartós fogyasztás cikknek, és rendelkezik arról is, hogy e ta…

      Trackback: Új építésű lakás kötelező jótállása 2018.07.23. 14:24:23

      Új építésű lakás kötelező jótállása: kevesen tudják, hogy az új építésű lakásokra is van kötelező jótállás, nem csak a javító- karbantartó szolgáltatásokra. A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállás szabályairól a 181/2003. kormányrendeletben lehe…

      Trackback: Kötelező jótállás hatálya alá tartozó termékek köre 2017.09.24. 19:54:07

      A kötelező jótállás témakörének kivesézése előtt érdemes rögzíteni, hogy mit jelent egyáltalán a jótállás, hol találjuk a meg a részletszabályait. hibás teljesítés A jótállásra vonatkozó szabályokat a Polgári Törvénykönyvben találjuk meg, ezen belül is…

      Kommentek:

      A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

      Nincsenek hozzászólások.
      süti beállítások módosítása