Jó tanácsok külföldi utazás és vásárlás előtt
Külföldi utazást tervez? Vagy külföldi webáruházból szeretne vásárolni? Nem árt odafigyelni bizonyos szempontokra, mielőtt kiválasztja a szolgáltatást, ill. a megvásárolni kívánt terméket. Az alábbiakban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetén belül működő Európai Fogyasztói Központ tanácsait olvashatja a karácsonyi szezont érintően.
- Ismerjük meg a turizmussal kapcsolatos fogyasztói jogainkat, különösen a légiközlekedés során előforduló járattörlésekre, járatkésésekre, továbbá a poggyász esetleges késésére, károsodására tekintettel (www.magyarefk.hu).
- Az EU kívülről rendelt termékek után bizonyos esetekben ÁFA-t és vámot is fizetni kell, amely az eredetileg kedvező vételárat lényegesen megnövelheti.
- A tapasztalatok szerint az ünnepi időszak előtt sok új, a fogyasztók megkárosítására létrejött új külföldi székhelyű webáruház kezdi meg működését, így mindig győződjünk meg a webshop megbízhatóságáról, olvassuk el a fórumokon elérhető értékeléseket, és óvakodjunk a csábító, a „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen” ajánlatoktól.
- Internetes vásárlás esetén válasszuk a bankkártyás fizetést vagy az egyéb online, szerződéses garanciákat is tartalmazó fizetési módokat.
- Hibás termék esetén a fogyasztói jogok tartalma (kijavítás-kicserélés-árleszállítás-pénzvisszatérítés) más EU-s országbeli kereskedőtől történő vásárlás esetén alapvetően megegyezik a magyar szabályokkal, de az igényérvényesítési határidő, a hiba okával kapcsolatos bizonyítási teher országonként eltérhet, de adott esetben a magyarországi szabályoknál kedvezőbb is lehet.
- A külföldi üzletben vagy webáruházban vásárolt termék meghibásodása esetén fogyasztói jogaink érvényesítése nehézségekbe ütközhet, és a személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek, hiszen ezeknek a cégeknek Magyarországon jellemzően nincs ügyfélszolgálata.
- A külföldön vagy külföldi webáruházban vásárolt termék esetén sokszor a magyar nyelvű használati útmutató vagy magyar nyelvű menürendszer is hiányzik, emellett az is előfordulhat, hogy a megvásárolni kívánt háztartási gép nem felel meg a magyar műszaki szabványoknak, így a termék nem használható. Emiatt célszerű előzetesen mindig tájékozódni.
- Az adott termékmárka gyártójának magyarországi szervizhálózata a legtöbb esetben nem vállalja a külföldön vásárolt termék ingyenes kijavítását, hiszen nem állnak szerződéses kapcsolatban a külföldi eladóval. Ez azt jelenti, hogy a terméket kijavítás vagy kicserélés érdekében külföldre kell a gyártó által kijelölt szerviznek vagy az eladó részére (célszerű a csomag nyomon követésével) visszaküldeni, amelynek magas költségét jellemzően a fogyasztónak kell megelőlegeznie, aki az eladó döntéséig lényegében kiszolgáltatott helyzetbe kerül (se termék, se pénz). Továbbá ha mégis egy, az eladóval kapcsolatban nem álló szerviz „hozzányúl” a termékhez, elképzelhető, hogy a külföldi eladó utóbb jogellenes behatás miatt visszautasítja a fogyasztó akár jogos igényét is.
- Külföldi céggel való probléma és panasz esetén az Európai Fogyasztói Központ ingyenes segítséget nyújt a fogyasztók számára.
További hasznos információk: www.magyarefk.hu