GPS problémák a mindennapokban

készülék térkép nélkül, napsütésben nem használható felület, eltűnt tmc szolgáltatás

gps1.jpg

A Békés Megyei Hírlapot kereste meg kérdésével az a fogyasztó, aki GPS készüléket vásárolt, és kifizetés után meglepődve tapasztalta, hogy térkép nincs a termékhez. Úgy vélte, hogy minden GPS készülékhez biztosítanak térképet, hiszen csak így komplett a készülék. Az eladó a reklamáció kapcsán közölte, hogy ők nem ígérték, hogy lesz térkép a készüléken, így szabálytalanság nem történt. Tényleg így van?

A GPS és a térképszoftver nem feltétlenül jár együtt

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kommunikációs csatornáin mindig arra bíztatja olvasóit, hogy kellően megfontoltan, tájékozódással, tudatos fogyasztóként járjanak el vásárlásaik során. Jelen esetben a vásárló sajnos nem járt el kellő körültekintéssel, nem nézett utána a piaci helyzetnek, a termék tulajdonságainak.

Figyelemmel arra, hogy a készüléken lévő térkép szoftverek általában nem ingyenesek, hanem egyszeri, vagy ciklusonként megújítandó díjat kell értük fizetni, így a GPS készülék megvásárlása előtt érdemes tájékozódni annak fizikai paramétereiről, tulajdonságairól, a hozzáadott szoftverekről.

Ha a vállalkozás nem állította, hogy térképpel együtt árusítja a terméket, úgy szabálytalanság nem történt. Elmondható, hogy a térképszoftver nélküli GPS készülékek jóval olcsóbbak, ez is irányadó lehet az előzetes tájékozódás során. Általában a vevő választhatja ki, milyen térkép szoftvert szeretne a gépre vásárolni és telepíttetni, mivel igen nagy a választék (országok, kontinensek szerint).

 gps2.jpg

GPS térképszoftver élettartamon belüli ingyenes frissítéssel?

Különös figyelemmel járjon el az, aki új személygépkocsit vásárol, beépített GPS készülékkel. Feltétlenül érdeklődjön kereskedőjénél, hogy milyen típusú szoftvert biztosítanak a készülékhez, az havi díjas-e esetleg. Előfordult olyan panaszunk, hogy a kereskedő szóbeli tájékoztatása alapján a szoftvert ingyenesen frissítik „élettartalomra szólóan”, s mint utólag kiderült, ez nem volt igaz. A szoftver aktiválása után kiderült hogy csak korlátozott, 90 napra szól, azt követően fizetőssé válik.

Nem a készülékben van a hiba, mégsem működik?

Másik panaszosunk navigációs készüléke már az első naptól kezdve megbízhatatlan volt, nem kielégítõ vagy egyáltalán nem biztosított GPS vétellel. A szervizelés során kiderült, hogy a készülék tökéletesen működik, az autóval volt némi "probléma". A GPS vétel ugyanis a kocsi hővédő üvegezése (fémgőzölése) miatt nem működött megfelelően. A francia gyártmányú autóknak általánosságban fémgőzölt üvegük van, bár de nem minden márkának, és típusnak. Azonban sem a vásárláskor, sem a gyártói tájékoztatásban nem szerepelt ilyen kitétel, hogy a szélvédő üveg befolyásolhatja a vételt.

gps3.jpg

Napos időben nem használható?

Harmadik panaszosunk GPS készülékét úgy hirdették, hogy kijelzője tükröződésmentes felület. Ezért vásárolták meg elsősorban a terméket. A használat során azonban kiderült, hogy napos időben semmi nem látszódik a kijelzőn, a készülék alkalmatlan funkciójának betöltésére.

TMC volt, nincs

Panaszosunk több, mint két évvel ezelőtt olyan típusú GPS készüléket vásárolt, mely az autóval történő közlekedésben segít, a forgalmi problémára való figyelmeztetéssel. Szinte az elsők között vásárolt ilyen szolgáltatást nyújtó terméket. Az ún. TMC (Traffic Massage Control) szolgáltatás közlekedési eseményeket közvetít a GPS-be, s a vezető ezek figyelembe vételével alakíthatja útirányát (útfelújítások, baleset, dugókerülés stb.). A TMC szolgáltatást a készülék egyik napról a másikra már nem tudta kezelni. A vásárló hiába fordult a kereskedőhöz, valamint a TMC szolgáltatóhoz, nem jutott előrébb.

gps5.jpg

Lehetségesnek tűnik, hogy megváltozott a TMC szolgáltató adatkódolási módja, vagy a navigációs készülék gyártója már nem rendelkezik szerződéssel ezirányban. Érdemes lehet ilyenkor a térkép szoftverére ráfrissíteni. Ha a készülék készítője nem ad ki TMC lokációs pontokat tartalmazó frissítést a térképből, akkor hiába van vevő a gépben, a vett jeleket a készülék nem tudja értelmezni.

Szerződésből eredő jogviták értelmezésére, eldöntésére bíróság rendelkezik hatáskörrel eljárni, így ha sem a gyártóval, sem a kereskedővel, sem a TMC szolgáltatóval nem tud megegyezésre jutni szavatossági időszakon belül, javasoljuk, hogy forduljon bírósághoz, vagy azt megelőzően békéltető testülethez.

A kérdéses esetben a fogyasztó már két éven túl vásárolta a készüléket, így jogi szempontból kellékszavatossági kezelési módja a problémának nem volt.

Elhallgatott, megtévesztő információk?

Bizonyos információk elhallgatásával, nem megfelelő közlésével felmerülhet a megtévesztő tájékoztatás lehetősége a vásárlással kapcsolatban. Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt - figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót egy vagy több tényező tekintetében és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.

Mit tehet?

Ha Ön úgy véli, hogy megtévesztő információkkal vették rá a vásárlásra, vagyis az Ön érdemi döntésére kihatással volt a kereskedő/gyártó által biztosított információ, illetve az elhallgatott, nem megfelelően közölt információ révén más döntést hozott, mint amit a megfelelő tájékoztatás tudatában tett volna, úgy javasoljuk, hogy forduljon  először a kereskedőhöz. A fentiekre való hivatkozással (miszerint megtévesztő információk révén vették rá a vásárlásra) kérje vissza a vételárat, vagy kérje a megfelelő teljesítést (pl. élettartam ingyenes frissítés, megfelelő GPS vétel, térképszoftver – ha azt megígérték).

Ha a fentiek ellenére nem tudnak megegyezésre jutni, panaszbejelentéssel élhet a megtévesztő tájékoztatás felderítése ügyében a fogyasztóvédelmi hatáskörben elsőfokon eljáró Kormányhivatalnál.

A jogsértés megállapításához azonban szükséges az állítások igazolása, valamint az eset minden körülményének vizsgálata (pl. a nevezett reklám, szórólap, reklámújság, weboldal lementése, a dobozon megjelenített információk) is. A megtévesztő tájékoztatásból adódó Önt ért kárt illetően pedig polgári peres úton van lehetőségük megegyezésre jutni.

Alternatív vitarendezési módként javasolható a békéltető testületi eljárás, melyről bővebben itt olvashat: www.bekeltet.hu.