Alkatrész utánpótlási kötelezettség? Van, vagy nincs?

alkatreszek.jpgTöbb olyan kérdés is érkezett hatóságunkhoz a napokban, melynek tárgya, hogy a 4-5 éve vásárolt termékek esetében létezik-e előírás az alkatrész utánpótlási kötelezettség tekintetében? A rövid válaszunk az, hogy a hatályos előírások szerint nem. De válaszunkat mégis árnyalni kell az alábbiakkal:

Sokan emlékeznek még az évekkel korábban élő szabályozásra*, mely az alkatrész utánpótlási kötelezettségről rendelkezett, s melyet a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 2003. novemberi hatályba lépésével helyezett hatályon kívül, több, mint 10 éve.

Napjainkban azonban nincs olyan hatályos előírás, mely alkatrész-utánpótlási kötelezettséget írna elő a kereskedők részére. A szavatossági szabályok szerint a vásárlástól számított két évig kötelesek foglalkozni egy termék gyártási meghibásodása esetén annak ingyenes javításával, szükség esetén cseréjével. Ha sem javításra, sem cserére nincs lehetőség, úgy a vételárat kell visszafizetniük.

A két éve elteltét követően sajnos nem kérhető számon a kereskedőtől az alkatrész utánpótlás (kivéve az alábbiakban majd említett kivételszabály), akkor sem, ha nem minőségi kifogás kapcsán lenne erre szükségünk, hanem pl. az alkatrész elfáradása, elhasználódása miatt (pl. eltörik a mikrosütő forgótányérja). Ebben az esetben érdemes lehet közvetlenül a gyártóhoz fordulni a kéréssel, hátha ott még rendelkezésre áll az alkatrészből, vagy a termékből.

Ha a környezetvédelmi szempontokra és a fenntartható fogyasztásra is gondolunk, akkor nem új készüléket vásárolunk, hanem a közösségi apróhirdetési oldalakon keresünk rá először a termékre, hogy az alkatrészt esetleg egy használt termékből pótolni tudjuk.

fenntarthato_fogyasztas.jpg

Kivételszabály tartós használatra rendelt termékek vonatkozásában:

Amennyiben Ön a terméket 2014.03.15-ét megelőzően vásárolta, akkor a vásárlásra még a régi Polgári Törvénykönyv szabályai vonatkoznak. A régi Ptk. 308/A. § (1) bekezdése szerint ha a jogosult igényét menthető okból nem tudja érvényesíteni, így különösen, ha a hiba a jellegénél vagy a dolog természeténél fogva a 308. §-ban meghatározott határidőn belül nem volt felismerhető, a szavatossági jogok érvényesítésének határideje a teljesítés időpontjától számított egy év, tartós használatra rendelt dolog* esetében három év.

Tehát ha a vásárlástól számított három év még nem telt el (vagyis legkésőbb 2017.03.14-éig), s Ön valamely módon bizonyítani tudja (pl. szakértői véleménnyel), hogy a termék meghibásodását nem az elhasználódás, elfáradás okozta, hanem eredendően gyártási hibás volt az alkatrész, mely valamely oknál fogva az eltelt időszakban nem volt felismerhető (pl. nem volt használva, beépítve a készülék) úgy még élhet szavatossági igénnyel (így alkatrész utánpótlási igénnyel is) a kereskedő felé. Tudni kell azonban, hogy ennyi idő elteltével azonban még egy szakértőnek is nehézségekbe ütközhet a hiba gyártási jellegű voltának kimutatása, valamint megfelelően kell tudni alátámasztani, hogy a hiba mely oknál fogva nem volt felismerhető a rendes szavatossági időszakban.

------------------------------------------

* az egyes tartós használatra rendelt termékek jótállási kötelezettségéről szóló 117/1991. (IX. 10.) Korm. rendelet, és a tartós fogyasztási cikkek alkatrész-ellátásáról és javítószolgálatáról szóló 35/1978. (VII. 6.) MT rendelet,

** tartós fogyasztási cikknek azok a termékek minősülnek, melyek a kötelező jótállásról szóló Korm. rendeletben nevesítésre kerülnek.