Mit érdemes tudni, ha külföldre utazunk vagy külföldön vásárolunk az ünnepi időszakban?

kep.jpg

A belföldi vonatkozású fogyasztóvédelmi kérdések mellett fontos, hogy a fogyasztók ismerjék a külföldi cégekkel szemben felmerült panasz esetén rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeket, hiszen az ünnepi időszakban sokan utaznak (jellemzően) repülővel külföldre, foglalnak közvetlenül vagy közvetítőn keresztül külföldi szálláshelyet, valamint vesznek igénybe turisztikai és szabadidős szolgáltatásokat a külföldi célországban, továbbá sokan vásárolják majd meg a karácsonyi ajándékokat is külföldi üzletben, vásárokon vagy külföldi webáruházból.

Elképzelhető, hogy külföldi utazásunk vagy vásárlásunk sajnos mégsem úgy alakul, ahogy eltervezzük, mert például törlik a repülőjáratunkat vagy késik a repülőgépünk, elveszik a poggyászunk, rossz minőségű szállást kapunk vagy meghibásodik a külföldön vásárolt műszaki cikk. Ilyenkor kiemelten fontos, hogy fogyasztóként tudjunk arról, hogy milyen jogaink vannak a külföldi szolgáltatókkal és vállalkozásokkal szemben felmerült panaszok esetén, azokat milyen módon gyakorolhatjuk hazaérkezésünk után, és hol kaphatunk érdemi segítséget a panaszok rendezéséhez.

Amennyiben az érintett külföldi szolgáltatóval, vállalkozással a helyszínen nem tudtuk rendezni határon átnyúló fogyasztói panaszunkat, vagy később a panaszlevelünkre a vállalkozás nem válaszolt vagy elutasító választ adott, javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni.

Az Európai Fogyasztói Központ – amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai tagja – ingyenes segítséget és tájékoztatást nyújt a termékértékesítésből vagy szolgáltatásnyújtásból eredő, az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozásokkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszok rendezésének, valamint a fogyasztói követelés és a fogyasztói jogok érvényesítésének megkísérlése érdekében.

A központ közreműködésével elkerülhető egy külföldi céggel szembeni esetleges hosszadalmas határon átnyúló bírósági pereskedés, valamint megállapodás, egyezség jöhet létre a vitában érintett felek között.

Az EFK-hoz fogyasztói tanácsadásért vagy panasz benyújtása érdekében az info@magyarefk.hu e-mail címen és a www.magyarefk.hu weboldalon elérhető online panaszbejelentő nyomtatványon lehet fordulni.