Járjunk el tudatosan az ünnepek előtt is!

karacsonyi-vasar.jpg

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megkezdi az ünnepek előtti ellenőrzéseket. A hatóság célja a karácsonyi vásárlások szabályszerű feltételeinek biztosítása, illetve a nem biztonságos termékek kiszűrése. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei év ellenőrzéseinek középpontjában a termékbiztonság, valamint a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme áll. A hatóság laboratóriumban vizsgálja többek között a karácsonyi fényfüzérek biztonságosságát illetve az üzletekben és a piacokon is végez ellenőrzéseket a veszélyes termékek kiszűrésére.

Mire figyeljen azonban Ön, vásárlóként? Az alábbiakból megtudhatja.

  • A szezonális műszaki termékeket, így például fényfüzéreket mindenképpen szaküzletben vásároljunk. Vásárlás előtt tájékozódjunk a biztonságos fényfüzérekről, ennek listája megtalálható az NFH honlapján.

  • A későbbi problémák elkerülése érdekében őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát – a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy az ő üzletében vásároltuk a terméket.

  • Minden esetben ellenőrizzük, hogy valóban nyugtát kaptunk-e, ugyanis több panasz szerint, számológépből nyomtatott szalag kerül átadásra nyugta helyett, amin nem szerepel pontosan sem az, hogy mit vettek, sem az, hogy hol. Ennek hiányában a későbbiekben nem köteles a kereskedő foglalkozni a problémánkkal.

  • Hibátlan termékeket a kereskedő nem köteles visszavenni. Ha ezt a lehetőséget mégis biztosítja az üzlet számunkra, akkor a visszavásárlás, kicserélés feltételeiről már a vásárláskor érdeklődjünk, kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később igazolni tudjuk.

  • Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Javasoljuk, hogy a 10.000 Ft feletti műszaki termékeket próbáljuk ki közvetlenül a vásárlást követően, hiszen amennyiben a termék hibás, azt a vásárlást követő 3 munkanapon belül köteles kicserélni a kereskedő.

  • 10.000 Ft feletti műszaki termékek vásárlása esetén ellenőrizzük, hogy megkaptuk-e az érvényesített, pecséttel ellátott jótállási jegyet.

  • Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan. A legtöbb panasz azzal kapcsolatosan érkezik, hogy a megrendelt termék nem érkezik meg időben a fogyasztóhoz. Emiatt célszerű a vásárlás előtt tájékozódni arról, hogy a kereskedő megbízható-e (cégnév, székhely, elérhetőség szerepeljen a honlapon) valamint a karácsonyi rohamra való tekintettel küldjük el időben a megrendelésünket.