Internetes vásárlás napja: legyünk körültekintőek!

Hogy a fekete péntek ne legyen komor ...

dotcommercedaylogo2.png

November 6-án, pénteken több száz webáruház várja a látogatókat csakis ezen a napon érvényes akciójával. A mozgalomhoz az internetes kereskedők szabadon csatlakozhattak, az egyetlen feltétel az egyedi kedvezmény nyújtása volt. A vásárlók a weboldalon egy helyre gyűjtve érhetik el az akciókat. Így a netezők megismerik az online vásárlásban rejlő előnyöket.

A DotCommerceDay – az internetes vásárlás napja – nem csupán egy egy napig tartó akció több száz webshop részvételével, hanem egy mozgalom is, amelynek célja megismertetni az internetezőkkel az online vásárlás előnyeit, ezzel segítve az internetes kereskedelem és a tudatos vásárlás fejlődését hazánkban.


Interneten vásárolni jó! De miért is?

  • Az interneten a piac teljes kínálatát nézhetjük át néhány kattintással, így sokkal szélesebb választékból válogathatunk, mint bármelyik boltban.
  • Az esetek jelentős részében ugyanazon termék az interneten jelentős árkedvezménnyel vásárolható meg, hiszen az internetes kereskedők költségei alacsonyabbak, mivel nem költenek elegáns áruházakra, óriási kiszolgáló személyzetre, sok esetben raktárhelyiségre sem.
  • Az interneten az árak is könnyen összehasonlíthatók, így biztos lehet abban, hogy a kiválasztott termékre vagy szolgáltatásra megtalálja a legjobb árat.
  • Az interneten vásárolni kényelmesebb, hisz nem kell utaznunk ahhoz, hogy elérjük az áruházat, nem kell elviselnünk a tumultust, s cipekedésre sincs gondunk, hisz a legtöbb áruház rendelkezik házhozszállítási szolgáltatással.
  • Interneten vásárolni biztonságos is, hisz az online forgalmazott termékek ugyanolyan garanciával rendelkeznek, mint a boltban vásároltak, sőt egy speciális joggal élve, a fogyasztónak 14 napon belüli indoklás nélküli elállási joga is van, ha mégis meggondolja magát a vásárlást illetően
  • Az internetes vásárlás napja kapcsán az akcióhoz csatlakozott vállalkozások kínálatait összegyűjtve, egy oldalon is megtalálhatja.

dotcommercedaylogo_1.png

Mire figyeljünk?

A hatályos jogszabályok a fogyasztóknak az elektronikus kereskedelembe vetett bizalmának erősítése és az internetes vásárlásokban rejlő kockázatok csökkentése érdekében részletes tájékoztatási kötelezettséget rónak a webáruház üzemeltetőjére, valamint a fogyasztók számára egy utólagos megfontolási időt (úgynevezett elállási jog) is biztosítanak. Sok kellemetlenségtől és bosszúságtól óvhatjuk meg magunkat, ha kizárólag olyan online üzletben vásárolunk, amelyeknél a honlapon a későbbiekben részletesen ismertetett tájékoztatás hozzáférhető, valamint tisztában vagyunk az elállási jog gyakorlásának részletes feltételeivel is.

Vásárlás előtt minden esetben szerezzünk információkat a webáruház üzemeltetőjének (szolgáltató, a termék eladója) személyéről, aki köteles többek között nevét (cégnevét), címét, székhelyét, elérhetőségét (e-mail cím, esetlegesen telefonszám, fax) és adószámát is feltüntetni a honlapon. A megrendelés során személyesen nem találkozunk az eladóval, ezért ezek az adatok elengedhetetlenek a kapcsolatfelvételhez, ha például szavatossági vagy jótállási jogainkkal szeretnénk élni vagy bármilyen okból panaszt tennénk.

Fontos, hogy semmiképpen se rendeljünk az eladó személyét titokban tartó webáruházakból! Arról, hogy a kereskedő valóban létező gazdasági szereplő-e (be van-e jegyezve a cégjegyzékbe), az ingyenesen elérhető  www.e-cegjegyzek.hu kormányzati honlapon kaphatunk információt.

Fontos, hogy a termék megrendelése előtt mindig törekedjünk a lehető legtöbb információ megszerzésére a kereskedőről és a vásárlás feltételeiről. Tehát mindig szánjunk elég időt a honlapon hozzáférhető általános szerződési feltételek elolvasására, hogy azok ne a későbbiekben érjenek minket a meglepetés erejével.

Tanácsos, hogy a megrendelés elküldése előtt a honlapon közzétett vásárlási feltételeket, ÁSZF-et, a terméket leíró adatokat mindig mentsük le és nyomtassuk ki. Így a későbbiekben is bizonyíthatjuk, hogy a vásárlás időpontjában milyen tartalommal volt a tájékoztatás a honlapon hozzáférhető.

Érdemes a termék árát más webáruházakban s megnézni, sőt ár-összehasonlító oldalakon is, hiszen lehet, hogy az akciós ár is több még, mint amennyiért más áruházban kapható a termék. A túlságosan is nyomott, szinte hihetetlen áron kínált termék esetében kellő fenntartással kezeljük megrendelési szándékunkat, mivel előfordulhat, hogy az csak egy csalogató reklám, és a kereskedő ezen az áron nem fogja a terméket kiszállítani.

Tájékozódjunk előre az egyéb járulékos költségekről (szállítási díj, átvételi díj Pick-Pack pontokon, díszcsomagolás díja, extra módú kiszállítás díja, csomagolás díja stb.) Amennyiben ezekről a vállalkozás előzetesen nem tájékoztatja a fogyasztót, azt utólag már nem követelheti.

Amennyiben van ilyen fizetési mód, elsősorban az utánvétellel történő fizetést válasszuk, mivel így nem érhet minket olyan meglepetés, hogy a terméket kifizettük előre, de az sohasem érkezik meg.

A kereskedő köteles a fogyasztó online megrendelését haladéktalanul, de legkésőbb 48 órán belül elektronikusan visszaigazolni, ami a gyakorlatban egy automatikus válasz e-mail megküldését jelenti. Ez az e-mail jellemzően a megrendelés feltételeit (termék neve, ár, szállítási feltételek stb.) erősíti meg. E körben lényeges, hogy a megrendelési folyamat során e-mail címünket helyesen adjuk meg.

Ha a visszaigazolás a fogyasztó megrendelésének elküldésétől számított 48 órán belül nem történik meg, a fogyasztót nem köti a megrendelése. Ez azt is jelenti, hogy, ha például a kereskedő egyáltalán nem küld visszaigazolást a fogyasztó e-mail címére, és a megrendelést követő több hét elteltével szállítja le a terméket, a fogyasztó nem köteles azt átvenni.

A szerződés akkor jön létre tehát, amely időponttól kezdve abból a felekre nézve jogok és kötelezettségek származnak, így akkor ha a kereskedő a visszaigazolást követően egy újabb e-mailben (ez a gyakoribb) vagy például telefonon értesíti a fogyasztót a megrendelés teljesítéséről, a termék postára adásáról (a futárcégnek való átadásáról) vagy az üzlethelyiségben való átvétel lehetőségéről. Emellett a szerződés akkor is létrejön, ha a visszaigazolás után a kereskedő a megrendelt terméket leszállítja a fogyasztó részére.

Termék (például könyv, elektronikai cikkek stb.) megrendelése esetén a termék átvételétől, míg szolgáltatás igénybevétele (például interneten közzétett apróhirdetés, interneten megrendelt kábeltelevízió előfizetés) esetén a szerződéskötés napjától számítandó az elállási határidő. Lényeges, hogy elállási jogunkat a szerződés megkötésének napja és a termék megérkezésének napja közötti időszakban is gyakorolhatjuk.

Lássunk egy példát: Ha a terméket a futárcég egy csütörtöki napon szállítja ki részünkre, a 14 napos elállási határidő a pénteki napon kezdődik. A szombat és vasárnap is naptári nap, ezért az elállási határidőbe a hétvége is beletartozik.

Természetesen a 14 napos határidő alatt - fogyasztói szerződés esetében, tehát amikor magánszemélyként vásárolunk - bármikor elállhatunk a szerződéstől, de a jóhiszeműség és a tisztesség általános követelménye szerint a termék átvételét követően, annak jellegének, tulajdonságának és működőképességének megállapításához szükséges használatot követően döntsünk a termék megtartásáról vagy esetleges visszaküldéséről. A kipróbáláshoz szükséges használatbavételt meghaladó igénybevétel kapcsán felmerült költségeit a kereskedő a fogyasztóra háríthatja.