Hölgyek figyelem! Fehérneművel kapcsolatban tényleg nem élhetünk reklamációval?

fehernemu3.jpg

Vettem egy új fehérneműt, otthon vettem észre, hogy el van szakadva, a boltban pedig nem akarják kicserélni, mondván, higiéniai okból ez nem megoldható. - Így szól a legújabb fogyasztói megkeresésünk. Valóban nincsenek jogaink a fehérneművel kapcsolatban, csak azért, mert bőrünkkel érintkezik?

Mire figyeljünk alsónemű vásárlásakor?

Termékbiztonsági szempontból fontos, hogy a testtel hosszabb ideig érintkező termékek ne tartalmazzanak egészségre káros anyagokat. A tiltott azoszínezékek, ha az emberi bőrrel tartósan vagy gyakran érintkeznek, egészségügyi kockázatot jelenthetnek, mivel rákkeltő hatásuk lehet.

Ezért a veszélyes azoszínezékek használata, illetve az ezekkel kezelt áruk forgalmazása az EU-ban 2002 óta tilos. A szabályozás a legkülönbözőbb bőrrel érintkezésbe kerülő termékeket érinti, például ruhákat, ágyneműket, törülközőket. Veszélyes azoszínezékeket Európában már nem gyártanak, de ázsiai és afrikai gyártók termékeiben, így az onnan importált textil- és bőrárukban még előfordulhatnak.

Olvassa el az NFH e témakörben készült tájékoztató füzetét ezen a linken:
http://tudatos.info.hu/uploads/document_storage/DocumentText_17/NFH_kiadvany_A5_fehernemu.pdf

Szavatossági jogaink személyes, üzletben történő vásárlás  esetén

Egyes árucikkek esetében a kereskedő korlátozhatja, illetve kizárhatja azt, hogy a vásárló az árucikk használhatóságát annak felpróbálásával ellenőrizze a termék jellegétől függően. Ilyen árucikkek lehetnek például a fehérneműk, melyeknek vásárló általi felpróbálását a kereskedő közegészségügyi okokra hivatkozva jogszerűen tagadhatja meg. A legtöbb fehérnemű boltban azonban van lehetőség a termék felpróbálására, védőfólia alkalmazásával. Érdemes tehát még vásárlás előtt meggyőződni, hogy valóban arra a termékre van-e szükségünk, a méret, szín, modell megfelelő-e a számunkra.

Gyakori, különösen fehérnemű, fürdőruha és alsóruházati cikkek esetén, hogy vagy még az üzletben – jellemzően a próbafülkében vagy a termékhez csatolt dokumentumban – arról tájékoztatják a fogyasztót, hogy a terméket higiéniai okból nem cserélik ki.

fehernemu.jpg

Amennyiben ráadásul egy ilyen tartalmú tájékoztatás egymagában áll, vagyis a fogyasztót nem informálják a másik három szavatossági jogáról – nevezetesen elhallgatják, hogy hibás teljesítés esetében a cserén kívül kijavítást, árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől – úgy a fogyasztók többsége a tájékoztatás jogellenesen félrevezető volta miatt azt gondol(hat)ja, hogy nincs is értelme reklamálni.

Nevezetesen: úgy értelmezik a tájékoztatást, hogy ha csere nincs, akkor – mivel más információt nem kaptak és nem ismerik jogaikat – semmilyen más igényük sem lehet, és vissza se mennek megtenni a minőségi kifogást, hanem veszni hagyják valamennyi szavatossági/ jótállási jogukat.

Lényeges, hogy csak akkor értékelhetjük ezt az esetet jogellenesen félrevezető tájékoztatásként, ha hibás termék esetében zárja ki a kereskedő a csere érvényesítését. Amennyiben tehát a termék gyártási eredetű hibás (pl. színfakulás, varrás mentén szakadás, leváló csipkerészek, félrevezető összetétel információ stb), ugyanúgy élhetünk szavatossági jogainkkal, mint bármely más termék esetében.

Hat hónapon belüli vásárlás esetén a kereskedő oldalán áll a bizonyítási teher, ha tehát vitatja, hogy a hiba gyártási eredetű, úgy neki kell pl. szakvéleménnyel alátámasztania, hogy a hiba oka a nem megfelelő kezelésből, használatból adódott. Hat hónapon túl a fogyasztónak kell tudnia alátámasztania, hogy a hiba már a termék átadásakor létezett, azonban csak hat hónap múltán vált észlelhetővé.

fehernemu2.jpg

Szavatossági jogaink webáruházból történő vásárlás esetén

A vonatkozó rendelkezések alapján a fogyasztó nem gyakorolhatja az online adásvétel kapcsán biztosított speciális, indokolás nélküli elállási jogát olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza. A fehérnemű, csomagolásának felbontása után ebbe a kategóriába tartozik.

A speciális értékesítési formára hivatkozással való 14 napon belüli, indokolás nélküli elállási jogát tehát csak akkor gyakorolhatja e termékkör esetében, ha annak csomagolását nem bontotta meg.

Amennyiben a termék minőségileg nem megfelelő, gyártási hibával rendelkezik (pl. ereszti a színét, nem megfelelő minőségű anyagból készült stb.), azzal kapcsolatban két éves szavatossági időszak alatt gyakorolhatja szavatossági jogait (elsősorban a cserét, és a szerződéstől való elállást).

Nem hibás a termék, egyszerűen csak nem megfelelő a színe/mérete?

Természetesen arról a kereskedő dönt, hogy nem hibás termékek méretbeli, színbeli cseréjét lehetővé teszi-e a vásárlók számára. Arra azonban nem köteles.

Kismamák fehérnemű viselete

A terhesség során a megváltozott statikai állapotok következtében kialakul az ún. kismamatartás, mely derék-, illetve gerinc panaszokhoz vezethet. Megfelelő formájú, tartású fehérnemű megválasztásával ez ellen igen sokat tehetünk, jelentősen javítva a kismama közérzetét. Erről bővebben ezen kiadványunkban olvashat:
http://www.nfh.hu/sites/default/files/leporello_kismamak_fehernemu.pdf

johatudjuk.jpg