"Nem inzultálunk, hanem konzultálunk"

Fogyasztóvédelmi blog

Használt termék vásárlásakor is vannak jogai

hasznalt_termek1.jpg

Az alábbiakból megtudhatja, hogy milyen szavatossági jogokkal élhet abban az esetben, ha használt terméket vásárol, legyen az műszaki cikk vagy ruhanemű, és abban is segítünk, hogy problémás esetben hová fordulhat. Használt árucikknél bizonyos hibák fennállására nagyobb eséllyel kell számítanunk, mint egy újonnan vásárolt esetében, az ilyen árucikkek vásárlásakor tehát nagyobb körültekintéssel kell lennünk.

    Jobb, ha tisztában vagyunk vele, hogy jogsértően jár el a kereskedő, ha akár szóban, akár írásban arról tájékoztatja a fogyasztókat, hogy a pénztártól való távozás után nincs lehetőség kifogással élni a használtan árusított termék utólagosan felmerült hibás voltát illetően.

    Fontos tudni, hogy amennyiben az árucikk hibája a vásárláskor ismert vagy egyébként felismerhető volt, a fogyasztó nem élhet kifogással az árucikk ezen hibája miatt. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a fogyasztónak vásárlás előtt az árucikket mindenre kiterjedő alapossággal kell megvizsgálnia, azonban az olyan hibák tekintetében, amelyek már a vásárláskor szemmel láthatóan felismerhetőek voltak, a kereskedő elutasíthatja a fogyasztó kifogását.

    A Ptk. hatályos szabályozása szerint használt termék esetében is általánosságban két év szavatosság vonatkozik fogyasztói szerződés esetén, de a kereskedő és a vásárló megállapodhatnak közösen ennél rövidebb időszakban is, de annak is minimum egy évnek kell lennie.

    Ptk. 6:163.§ (2) bekezdés: Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el. Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; de egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen.

    Tipp: Kérdezzen rá a vételkor, hogy van-e, illetve milyen ismert hibája van a terméknek, érdemes erről írásban is igazolást kérnie.

    A használt termékkel kapcsolatban is lehet minőségi kifogása

    Amennyiben azonban az árucikknek olyan hibája van, amely a vásárláskor nem volt ismert, vagy nem is lehetett ismert (például a kabát bélése belül szakadt, hiányos), továbbá a hiba nem is a használtsággal természetszerűleg összefüggő okra vezethető vissza (így például kopás, színfakulás), a fogyasztó szavatossági jogaira alapozva minőségi kifogással élhet.

    Milyen jogai vannak?

    Kérheti elsősorban a termék javítását, illetve a cseréjét, másodsorban pedig árleszállításra tarthat igényt, vagy elállhat a szerződéstől. Használt árucikk esetében a csere gyakorlatilag lehetetlen, mivel nem lehet az árucikket egy ugyanolyan fajtájú, típusú, illetve állapotú árucikkre kicserélni, mint amilyen az eredeti volt. (Lehetséges, hogy a kereskedő felajánlja, hogy az árucikk vételárán egy másikat válasszon, azonban ezt Ön nem köteles elfogadni.)

    Előbbiekre figyelemmel elsősorban az árucikk javítása kérhető. Másodsorban, azaz ha a kereskedő nem hajlandó javítani, vagy ha a javítás egyébként kivitelezhetetlen, árleszállítást kérhet, vagy elállhat a szerződéstől. Árleszállítás esetén a vételár utólagos csökkentése történik arra való tekintettel, hogy az árucikk hibásnak bizonyult. Elállás esetén pedig a kereskedő az árucikk visszavétele ellenében köteles a vételár egészét visszafizetni.

    Tipp: Arra azonban figyelnie kell, hogy jelentéktelen hiba esetén nincs helye elállásnak.

    Mit tehet még?

    Vitás esetben kíséreljen meg még egy egyeztetést a kereskedővel. Amennyiben erre a kereskedő érdemben nem partner, lehetősége van bírósághoz fordulni, illetve békéltető testületi eljárást kezdeményezni. Erről bővebben itt olvashat: www.bekeltet.hu

    Tipp: A békéltető testülethez fordulást az eljárás egyszerűsége, gyorsasága, költségkímélő jellege indokolhatja.

    Amennyiben a kereskedő a minőségi kifogását nem a jogszabályoknak megfelelően intézi – így például nem vesz fel jegyzőkönyvet a panasztételkor, vagy nem ad át elismervényt a javítandó árucikkről –, bejelentéssel élhet a lakóhely, vagy a kereskedő székhelye szerint illetékes Kormányhivatalnál.

    További hasznos információk: www.nfhforum.hu

    A bejegyzés trackback címe:

    https://fogyasztovedelmi.blog.hu/api/trackback/id/tr767505372

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Nincsenek hozzászólások.