"Nem inzultálunk, hanem konzultálunk"

Fogyasztóvédelmi blog

Megszűnt az üzlet – hová fordulhat?

A kötelező jótállásról szóló rendelkezések szerint a nagyobb értékű (általánosságban 10 000 Ft bruttó vételár feletti), rendszerint műszaki cikkek esetében a fogyasztó jótálláshoz való jogát a vásárlástól (vagy beüzemeléstől) számított egy éven belül érvényesítheti. Az általános gyakorlat szerint a fogyasztó elsősorban a kereskedőhöz fordulhat igényeinek érvényesítése érdekében.

uzlet_megszunt.jpg

Igen ám, de mit tehet a vásárló, ha az üzlet elé érkezve meglepődve tapasztalja, hogy a kereskedő már nem található meg?  >>>

  • Megszűnt az üzlet? Forduljon a kereskedőhöz, ha van másik üzlete is !

A vonatkozó jogszabályi előírások alapján a terméket a fogyasztó részére értékesítő üzlet üzemeltetője köteles a panaszok, valamint a minőségi kifogások intézésére, kivizsgálására. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók az értékesítésből eredően velük szerződéses jogviszonyban álló forgalmazóhoz fordulhatnak észrevételükkel.

Amennyiben annak az üzletnek a tulajdonosa, ahol a fogyasztó vásárolta a terméket, az adott üzleten kívül rendelkezik üzlettel (akár másik városban), akkor a vásárló – ugyanazon üzemeltetőre tekintettel – jogosult a másik kereskedelmi egységben panaszát közölni, igényét érvényesíteni.

Amennyiben csupán az üzlet szűnik meg, akkor az üzemeltető felelőssége ugyanúgy fennáll, köteles a szerződésben vállalt kötelezettségének megfelelően orvosolni a panaszt, kifogást.

  • Megszűnt a vállalkozás? Jogutóddal vagy jogutód nélkül?

Abban az esetben, ha a vállalkozás szűnik meg, annak módját tekintve az történhet jogutóddal vagy jogutód nélkül.

Jogutódlással történő megszűnés esetén az átalakult vállalkozás jogutódja(i) a formaváltásnak megfelelően, az átalakult vállalkozás – átalakulás előtt keletkezett – kötelezettségeiért, a társasági törvényben foglaltak figyelembevételével, a szétválási szerződés rendelkezése szerint felelnek. Ez esetben, tehát a fogyasztó panaszának, illetve a szavatossági igényének érvényesítése céljából fordulhat a jogutódnak minősülő vállalkozás(ok)hoz.

A jogutód nélküli megszűnéskor a vállalkozás azonban – a megszűnés legvégén – elveszti a jogképességét, így a továbbiak során már nem szerezhet jogokat, és nem vállalhat kötelezettségeket. Mivel a jogutód nélküli megszűnés esetében senki sem lép a megszűnő cég helyébe, ezért a megszűnést követően nem maradhatnak utána lezáratlan ügyek, azokat még a megszűnés előtt köteles a megszűnő cég rendezni. Ha a vállalkozás megszűnése már bekövetkezett, sajnálatos módon a fogyasztónak nincs lehetősége panasztételi, valamint igényérvényesítési jogát gyakorolni.

  • Valóban nyomoznia kell a vállalkozás után?

Ha szeretné érdekeit érvényesíteni, ahhoz valóban szükséges utánajárnia, hogy a kereskedőnek csak az adott üzlete szűnt meg vagy maga a vállalkozás. Ezen a linken ingyenes cégnyilvántartást talál, ahol megnézheti, hogy a társaság rendelkezik-e más üzlettel vagy jogutód nélkül szűnt meg. 

További hasznos információk: www.nfhforum.hu

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fogyasztovedelmi.blog.hu/api/trackback/id/tr587504178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása